A falióra egyet üt, aztán még hatot. Este hét óra, kint szitál a hó, mindent egyenletes jégréteg borít. Egy Rembrandt-kötetet lapozgatok, amit karácsonyra kaptam, amolyan téli olvasnivaló forralt bor és mézeskalács mellé; szép kötet, tele jobbnál jobb reprodukciókkal. Üldögélek a fotelban és a képeket nézem. A bor már elfogyott, finom lett, jó sok fahéjjal és szegfűszeggel, a mézeskalácsokból is sokat elropogtattam.
Lapozgatom a könyvet. Izsák megkötözése, 1655-ös rézkarc Amszterdamból. Annyi dinamika van a rajzon, mint egy mozgóképen. Izsák lehajtott fejjel és letakart szemmel vár a sorsára, miközben tébolyult tekintetű apját egy kiterjesztett szárnyú angyal fékezi meg. Nyilvánvaló, hogy a munka befejezetlen, csak egy vázlat, mégis gyönyörű, pár vonal és tónus mesteri tökéletességgel. Kant jut eszembe és a Fakultások vitája, meg a kétely, hogy szabad-e hinni, hogy lehet-e egyáltalán hinni egy hangnak, a hangnak? Cselekedhetünk-e morális értékrendünkkel szemben, ha nem akarunk, nem szeretnénk? Képesek vagyunk rá?
A történelem nem egyszer bizonyította, hogy képesek vagyunk szögre akasztani etikai normáinkat, hogy egy másik rendszer szabályait vagy egy másik szabályrendszert kövessünk józan meggyőződésünk és ízlésünk ellenében. Pedig Isten szabályrendszere a szabályrendszer – mondaná Platón – minden más emberi szabály csak szabályszerűség, csak ennek torz átértelmezése.
Kísértésbe csak Isten vihet, ahogy Ábrahámot is vitte... Csak Isten?
A történelem nem egyszer bizonyította, hogy képesek vagyunk szögre akasztani etikai normáinkat, hogy egy másik rendszer szabályait vagy egy másik szabályrendszert kövessünk józan meggyőződésünk és ízlésünk ellenében. Pedig Isten szabályrendszere a szabályrendszer – mondaná Platón – minden más emberi szabály csak szabályszerűség, csak ennek torz átértelmezése.
Kísértésbe csak Isten vihet, ahogy Ábrahámot is vitte... Csak Isten?
Forralt borba áztatott gondolatok ezek, nincsenek rendben, végiggondolatlanok és blaszfémek.
Egy vidám Solnay Eszter libben a szobába és beszélni kezd, mosolyog, mórikálja magát, miközben a folytonos nyüzsgéstől álomba szenderült Dani rajzát nézem a falon, amit karácsonyra rajzolt: egy Hundertwasser-imitáció, az iskolában készítették. Csigavonalak és házikók, optimista, szerethető elrendezésben. Rembrandt-nak ez miért nem ment? Vagy másképpen feltéve a kérdést: vajon Izsák képes lett volna egy gyermeki ihletettségű Hundertwassert rajzolni a Mórija-hegyén történt inzultus után, Isten szavának elhaló visszhangjában?
Amíg csak tehetem, vigyázni fogok a gyerekeim gégéjére!